newest استراتژی آمریکا در افغانستان و برنامه‌های گذشته برای عقب‌نشینی
یک پایگاه آمریکایی در استان Afghan itWakil Kohsar / خبرگزاری فرانسه / خبرگزاری فرانسه / گتی ایماژ
توسط توماس گیبونز - Neff و هلن کوپر
۲۸ ژوئیه ۲۰۱۸
واشنگتن - به گفته مسئولان ، دولت ترامپ به نیروهای آمریکایی که تحت حمایت آمریکا هستند ، اصرار دارد که از مناطق پرجمعیت کشور عقب‌نشینی کنند ، اما اطمینان حاصل می‌کنند که طالبان در کنترل گسترده کشور باقی خواهد ماند .
براساس اظهارات سه مقام که این اسناد را به نیویورک‌تایمز در مورد شرط ناشناس بودن توصیف کردند ، این رویکرد در یک بخش فاش نشده از استراتژی جنگ مشخص شده‌است که رئیس‌جمهور ترامپ سال گذشته اعلام کرده بود. هدف از آن حفاظت از نیروهای نظامی در برابر حملات به پاسگاه‌های دورافتاده و آسیب‌پذیر است و بر حفاظت از شهرهایی مانند کابل ، پایتخت و دیگر مراکز جمعیتی متمرکز است .
عقب‌نشینی شبیه استراتژی‌ها توسط دولت بوش و اوباما است که در طول جنگ نزدیک به ۱۷ سال آغاز و تحت‌تاثیر قرار گرفته‌اند . این کار به طور موثر تضمین خواهد کرد که طالبان و دیگر گروه‌های شورشی به خاک سپرده خواهند شد و دولت را در کابل رها خواهند کرد تا از پایتخت و شهرهایی مانند قندهار ، کندوز ، مزار شریف و جلال‌آباد محافظت کنند .
عقب‌نشینی به شهرها نشانه این است که دولت مستقر در افغانستان همچنان قادر به رهبری و حمایت از جمعیت پراکنده روستایی این کشور نیست . در طول سال‌ها ، به عنوان امواج نیروهای آمریکایی و ناتو در چرخه‌های تکراری باقی مانده‌اند و بخش‌هایی از قلمرو را به طالبان واگذار کرده و افغانستان را به بخش‌های مختلف تقسیم کرده و درگیری بدون هیچ پایانی را تضمین می‌کنند .
هنگامی که او استراتژی جدید جنگ خود را در سال گذشته اعلام کرد ، آقای ترامپ اعلام کرد که طالبان و شورشیان دولت اسلامی در افغانستان " باید بدانند که جایی برای پنهان کردن ندارند ، که هیچ جایی فراتر از دسترس کودکان آمریکایی و آمریکایی نیست ."
پس از پایان عملیات نظامی در سال ۲۰۱۴ ، بیشتر سربازان آمریکایی به مناطق اصلی پرجمعیت در کشور عقب‌نشینی کردند و نیروهای افغانستان را برای دفاع از پاسگاه‌های دور افتاده ترک کردند . بسیاری از این پایگاه‌ها در ماه‌های بعد سقوط کردند .
در طی یک کنفرانس خبری در ماه گذشته در بروکسل ، ژنرال جان دبلیو . نیکلسون پسر . فرمانده نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در افغانستان گفت که پاسگاه‌های دور افتاده توسط طالبان که وسایل نقلیه و تجهیزات نیروهای محلی را توقیف کرده‌است ، مورد تاخت و تاز قرار گرفتند .
ژنرال Nicholson گفت : " بین آنچه بهترین تاکتیک نظامی است و نیازهای جامعه وجود دارد ، تنشی وجود دارد . "
این استراتژی بستگی به تمایل دولت افغان برای عقب‌نشینی نیروهای خود دارد . یک مقام وزارت دفاع گفت که برخی از فرماندهان افغان در برابر تلاش آمریکا برای انجام این کار مقاومت کرده‌اند و می‌ترسند که مردم محلی احساس خیانت کنند .
محمد کریم Attal ، یکی از اعضای شورای استانی هلمند ، گفت : " کنار گذاشتن افراد به وضعیتی که هیچ احترامی برای آن‌ها وجود ندارد ، نقض حقوق بشر است .
براساس برآورده‌ای C.I.A. ، تنها بیش از یک چهارم جمعیت افغانستان در مناطق شهری زندگی می‌کنند ؛ کابل بزرگ‌ترین شهر است و بیش از چهار میلیون نفر سکنه دارد . بیشتر افغان‌ها در مناطق روستایی در مناطق مرزی بزرگ زندگی می‌کنند .
از بین ۴۰۷ بخش افغانستان ، دولت هر کدام از ۲۲۹ نفر را کنترل کرده و یا به شدت از ۲۲۹ نفر به تعداد ۵۹ نفر برخوردار است . به گفته دفتر بازرس ویژه بازسازی افغانستان ، ۱۱۹ منطقه باقیمانده مورد اعتراض قرار گرفته‌اند .
Hamdullah محیب ، سفیر افغانستان در ایالات‌متحده ، انکار کرد که نیروهای آمریکایی و افغان مناطق روستایی را ترک می‌کنند و اساسا ً آن‌ها را تسلیم طالبان می‌کنند .

هدف از این قصد عقب‌نشینی نبود ، آقای محیب در یک ایمیل گفت ، اما برای اولین بار مناطق شهری را امن کرد تا به نیروهای امنیتی اجازه دهد تا بعدا ً بر مناطق روستایی تمرکز کنند .

منبع سایت سربازی

دوشنبه 24 دی 1397
بؤلوملر :