گروه حقوق می‌گوید که مصر با استفاده از جنگ‌افزارهای گرم شده از ایالات‌متحده در صحرای سینا
گفته می‌شود که تصاویر وزارت دفاع مصر به سربازان مصری در یک ماموریت ضد تروریستی در شبه‌جزیره سینا نشان داده می‌شود . سازمان عفو بین‌الملل مصر را متهم به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای غیر قانونی در وزارت دفاع می‌کند .
توسط ریک Gladstone و نور یوسف
۲۸ فوریه ۲۰۱۸
عفو بین‌الملل روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای مسلح مصر در عملیات با هدف نابود کردن افراط گرایان اسلامی در شمال سینا ، از بمب‌های خوشه‌ای غیر قانونی بین‌المللی استفاده کرده‌اند .
استفاده از چنین سلاح‌هایی در صورتی که تایید شود ، نه تنها با ممنوعیت استفاده از آن‌ها ، امضا شده توسط اکثریت کشورها مغایر است ، بلکه ممکن است قوانین آمریکا در مورد دریافت کنندگان کمک‌های نظامی آمریکا مانند مصر را نقض کند .
سازمان عفو بین‌الملل گفت که تجزیه و تحلیل یک بیانیه رسمی مورخ ۲۱ فوریه توسط ارتش مصر ، که در بوق و کرنا crackdown شمالی اش علیه شبه نظامیان بوق و کرنا می‌کند، یکی از این سلاح‌ها را نشان داد که می‌تواند بدون تبعیض منجر به کشتن و فلج کردن افراد شود .
به گفته عفو بین‌الملل ، اگرچه این ویدیو این سلاح‌ها را به عنوان وسایل انفجاری دست‌ساز کار گذاشته شده توسط ستیزه جویان توصیف کرد ، این نشانه‌ها حاکی از آن است که این سلاح‌ها به عنوان یک submunition made - ۱۱۸ نفره ضد تانک ساخته شده‌اند که تنها می‌تواند به وسیله نیروی هوایی مصر رها شود ."
عفو بین‌الملل در یک خبر رسمی اعلام کرد : " با وجود سن آن ، این ویدیو این سلاح را نشان داد که " با شرایط خوب و با وجود سن آن " به وضعیت خوبی مجهز شده‌است . " این نشان می‌دهد که the در عملیات‌های اخیر مستقر شده‌است .
این گروه گفت : " این ویدئوی جدید بدترین ترس‌ها را تایید می‌کند، که نیروهای مسلح مصر از بمب‌های خوشه‌ای در شمال سینا استفاده می‌کنند . "
Raed Jarrar ، مدیر حمایت سازمان عفو بین‌الملل برای خاور میانه و شمال آفریقا ، گفت که در حالی که پیشنهادها دیگری هم وجود دارد مبنی بر این که نیروهای مصری از مهمات خوشه‌ای در عملیات صحرای سینا استفاده می‌کنند ، این ویدئو اثباتی است .
او در یک مصاحبه تلفنی گفت : " این مانند تفنگ سیگار کشیدن است ، چون بسیار واضح است که این مواد منفجره از جت جنگنده پرتاب شده‌بودند ."
آقای Jarrar پیشنهاد کرد که این ویدیو که توسط دفتر سخنگوی ارتش مصر منتشر شد ، سهوا ً به بینندگان مطلع ، آنچه آن‌ها واقعا ً می‌دیدند ، خیانت کرده بود .
آقای Jarrar گفت : " دولت مصر در دروغ‌ها و تبلیغات خود بسیار عمیق است ، آن‌ها ردی از دروغ‌های خود را از دست داده‌اند ."
واکنش فوری دولت مصر به ادعای عفو بین‌الملل که در اوایل روز پنج‌شنبه در مصر منتشر شد ، وجود نداشت . مقامات وزارت دفاع بلافاصله به درخواستی برای اظهار نظر واکنش نشان ندادند . یک مقام وزارت امور خارجه در پاسخ به این شرط که نامش فاش نشود، ادعای عفو بین‌الملل در مورد ویدیوی مورخ ۲۱ فوریه را مطرح نکرد . اما این مقام در یک بیانیه ایمیلی گفت : " این بخش به تاکید بر اهمیت رویکرد جامع به مبارزه با تروریسم که از آسیب رساندن و به حداقل رساندن آسیب به جمعیت‌های غیر نظامی ادامه می‌دهد ، ادامه می‌دهد ."
مهمات خوشه‌ای شامل مجموعه‌ای از موشک ، بمب ، موشک و گلوله توپ هستند که سلاح‌های کوچک‌تر را پراکنده می‌کنند و submunitions را در یک منطقه گسترده پراکنده می‌کنند . آن‌ها می‌توانند غیرنظامیان را از اهداف مورد نظر هدف قرار دهند . تقریبا ً ۲۰ درصد در اثر انفجار به درستی منفجر می‌شوند و bomblets منفجر نشده را رها می‌کنند که حتی سال‌ها بعد می‌توانند غیرنظامیان را بکشند .
مصر مانند بسیاری از کشورهای خاور میانه معاهده منع مهمات خوشه‌ای را امضا نکرده است . در حالی که ایالات‌متحده این معاهده را امضا نکرده است ، در سال ۲۰۰۸ متعهد شد که استفاده آن‌ها را محدود کند .

اطلاعات وزارت دفاع که توسط دیده‌بان حقوق بشر به‌دست‌آمده و در بررسی مهمات خوشه‌ای آن‌ها ذکر شده‌است نشان می‌دهد که مصر ۱۳۰۰ بمب خوشه‌ای Rockeye حاوی ۳۲۱، ۰۰۰ Mk - ۱۱۸ submunitions را در سال ۲۰۰۷ داشته‌است .

منبع سایت سربازی

دوشنبه 24 دی 1397
بؤلوملر :