گزارش می‌گوید : بمب‌های خوشه‌ای محروم در پنج کشور مورد استفاده قرار گرفتند .
ویدیو
۴ : ۰۲ تلفات غیرنظامی مهمات خوشه‌ای
ج. ج . Chivers از Marea ، سوریه ، در مورد استفاده دولت از مهمات خوشه‌ای در سال ۲۰۱۲ علیه غیر نظامیان در آنچه که ظاهرا ً جمعی به نام ished OnDec است ، گزارش داد . ۲۱ مارس ۲۰۱۲ CreditCreditTyler هیکس / نیویورک‌تایمز
نوشته "ریک Gladstone"
۳ سپتامبر ۲۰۱۵
یک سازمان نظارتی در روز پنج شنبه گزارش داد که بمب‌های خوشه‌ای ، سلاح‌های بسیار غیرقانونی که بی‌هدف کشته و معلول می‌شوند امسال در پنج کشور مورد استفاده قرار گرفتند که هیچ کدام از آن‌ها معاهده منع سلاح‌های این سلاح‌ها را امضا نکرده اند .
سازمان ، ائتلاف Munition Cluster ، در گزارش سالانه خود گفت که استفاده از بمب‌ها در درگیری‌های مسلحانه در لیبی ، سودان ، سوریه ، اوکراین و یمن مستند شده‌است .
استفاده از این سلاح‌ها از سوی همه ۱۱۷ کشور که به پیمان پیوسته‌اند مورد انتقاد قرار گرفت که پنج سال پیش اجرا شد . استفاده از آن‌ها همچنین توسط تعدادی از افرادی که هنوز به معاهده نپیوسته اند مورد انتقاد قرار گرفته‌است اما به نظر می‌رسد که از مفاد آن پیروی کرده‌است .
ماری ورهم ، مدیر دفاع از بخش سلاح‌های دیده‌بان حقوق بشر و سردبیر گزارش سالانه ، می‌گوید : " استفاده جدید از مهمات خوشه‌ای توسط تعدادی از نیروهای مسلح در خارج از این ممنوعیت با محکومیت‌های شدید و محکم روبرو شده‌است که نشان‌دهنده بدنامی آن‌ها در برابر مصرف آن‌ها است ."
این معاهده همه استفاده از مهمات خوشه‌ای را ممنوع کرده و بازه‌های زمانی برای نابودی انبارها و پاک‌سازی مناطقی که آلوده به مواد منفجره نشده اند را تعیین می‌کند که در صورت اختلال می‌تواند کشنده باشد . این معاهده همچنین برای قربانیان بمب‌های خوشه‌ای کمک می‌کند .
ایالات‌متحده ، که در میان کشورهایی است که معاهده را امضا نکرده اند ، هنوز مهمات خوشه‌ای تولید و صادرات می‌کنند . به گفته ورهم ، در یک مصاحبه تلفنی ، با وجود اینکه ایالات‌متحده میزان مهمات خوشه‌ای خود را به شدت کاهش داده‌است ، حداقل سه نوع مختلف از مهمات خوشه‌ای آمریکایی توسط نیروهای تحت رهبری عربستان‌سعودی در سال جاری در درگیری یمن مورد استفاده قرار گرفت .
او گفت : " متاسفانه ایالات‌متحده حق استفاده ، انتقال و انبار مهمات را دارد ، بنابراین ما نمی‌توانیم بگوییم آن‌ها از مفاد آن پیروی می‌کنند ."
در حالی که مقامات آمریکایی در مورد استفاده از مهمات خوشه‌ای در درگیری‌ها در سوریه ، اوکراین و سودان ابراز نگرانی کرده‌اند ، آن‌ها در مورد کاربرد آن‌ها در یمن مبهم بوده‌اند . در یک جلسه مطبوعاتی روزانه در روز ۲۰ اوت در مورد موضع آمریکا ، سخنگوی وزارت امور خارجه ، جان کربی ، گفت که او " از گزارش‌هایی آگاه است که سعودی‌ها از مهمات خوشه‌ای استفاده کرده‌اند " و اینکه ایالات‌متحده این گزارش‌ها را با عربستان‌سعودی مورد بررسی قرار داده‌است ، اما او تایید یا تکذیب نکرده است که سلاح‌های خوشه‌ای آمریکایی مورد استفاده قرار گرفته‌اند .
آقای Kirby همچنین گفت که آمریکا همه طرفین درگیر در این مناقشه از جمله عربستان‌سعودی خواسته‌است تا اقدامات پیشگیرانه برای به حداقل رساندن آسیب به شهروندان انجام دهند ."
گزارش ائتلاف مهمات خوشه‌ای گفته‌است که بمب‌های خوشه‌ای در دو مکان در لیبی در سال جاری کاهش‌یافته است ، اما هیچ گونه روشنی در مورد این که چه کسی مسئول است وجود ندارد . این گزارش گفت که نیروهای مسلح سودان در نیمه اول سال بمب‌های خوشه‌ای را در استان کردفان جنوبی به زمین انداختند .
بنا بر این گزارش ، دولت سوریه از اواسط سال ۲۰۱۲ بمب‌های خوشه‌ای را حذف کرده‌است و سپس شروع به پرتاب موشک با کلاهک‌های خوشه‌ای کرده‌است . این گزارش همچنین گفته‌است که شبه نظامیان دولت اسلامی در سوریه از موشک‌های خوشه‌ای در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ استفاده کرده‌اند .
به گفته ائتلاف Munition و دیگر فعالان خلع‌سلاح ، اغلب قربانیان مهمات خوشه‌ای غیرنظامی هستند که نیمی از آن‌ها کودکان هستند . براساس گزارش سال ۲۰۱۵ ، شمار تلفات جهانی برآورد شده از ۵۵، ۰۰۰ نفر بیشتر است .
بسیاری از کشورهایی که به این پیمان پیوسته‌اند ، در حال برنامه‌ریزی برای ارسال نمایندگانی به اولین کنفرانس بازبینی سطح بالا در زمینه پیشرفت در دستیابی به اهدافش است که قرار است روز دوشنبه در Dubrovnik ، کرواسی آغاز شود .

اصلاحیه : ۳ سپتامبر ۲۰۱۵

منبع سایت سربازی

دوشنبه 24 دی 1397
بؤلوملر :