جان Callas ، مدیر پروژه ، در یک تالار مملو از صدها نفر از اعضای فعلی و سابق تیم که فرصت و برادر دوقلوی همسان خود را نظارت می‌کرد ، گفت : " این یک روز سخت است ، حتی اگر یک ماشین داشته باشد و ما خداحافظی کنیم ، اما ما باید این کار را انجام دهیم . ما به این نقطه رسیده‌ایم ."
دو مریخ‌نورد به اندازه دو حرکت آهسته در دو طرف سیاره زمین در سال ۲۰۰۴ برای ماموریتی به منظور رسیدن به ۹۰ sols و یا مریخ که ۳۹ دقیقه بیشتر از روزه‌ای زمین است ، فرود امده‌اند .
در پایان ، فرصت به مدت هشت سال ادامه یافت و دوام و رکورد فاصله‌ای را تعیین کرد که می‌توانست چند دهه دوام بیاورد. تا زمانی که ارتباطات در ماه ژوئن گذشته متوقف شد ، فرصت در یک رکورد ۲۸ مایلی ( ۴۵ کیلومتری ) گشت و بیش از هر کاوشگر دیگر در تاریخ اکتشافات فضایی کار کرد .
فرصت یک زمین‌شناس کانادایی بود که مجهز به دوربین و ابزار در انتهای یک بازوی مکانیکی برای تجزیه و تحلیل سنگ‌ها و خاک بود . بزرگ‌ترین دستاورد آن کشف و همراه با روح بود، شواهدی که مریخ باستانی بر روی سطح آن جریان داشته‌است و ممکن است قادر به حفظ حیات میکروبی باشد .
دانشمند پروژه ، متیو Golombek ، گفت که این ماموریت‌ها به معنای کمک به پاسخ به سوال " تقریبا مذهبی " است : آیا زندگی در هر جایی که شرایط درست باشد ، شکل می‌گیرد ، یا " آیا ما واقعا ً خوش‌شانس هستیم ؟ "
Lori glaze ، مدیر اجرایی علوم سیاره‌ای ناسا ، گفت که این دو وسیله نقلیه در مسیر اکتشاف سطح سیارات دیگر پیشقدم هستند .
او گفت که مریخ‌نورد به ما این توانایی را داده‌اند که در واقع به سمت صخره‌هایی که ما می‌خواهیم آن‌ها را ببینند ، حرکت کنند . به آن‌ها نزدیک شوید ، به آن‌ها نگاه کنید ، کمی به آن‌ها نگاه کنید ، کمی آن‌ها را بکشید ، کمی آن‌ها را خراش دهید ، درک کنید که شیمی چیست و سپس می‌گویید " اوه ، این جالب بود . اکنون می‌خواهم به آنجا بروم . "
فرصت در حال بررسی دره پایداری مریخ به نظر می‌رسید ، که در زمانی که شدیدترین طوفان گرد و غبار در دهه‌های گذشته به اوج خود رسید و ارتباط از بین رفت . طوفان چنان شدید بود که ماه‌ها آسمان را تاریک کرد و مانع رسیدن نور خورشید به صفحات خورشیدی rover's شد .
هنگامی که سرانجام آسمان صاف شد، فرصت ساکت ماند ، ساعت داخلی آن چنان درهم رفت که دیگر نمی‌دانست چه موقع باید بخوابد یا بیدار شود تا دستورها را بپذیرد . ماموران کنترل پرواز بیش از ۱۰۰۰ فرمان بهبودی را به هدر دادند .
با رسیدن هزینه‌های پروژه به حدود ۵۰۰، ۰۰۰ دلار در ماه ، ناسا تصمیم گرفت که هیچ سودی در ادامه این کار وجود ندارد .
Callas گفت که آخرین تلاششان برای تماس با شب قبل از یک لحظه غم‌انگیز ، با اشک و صدای کف زدن کف زدن زمانی که تیم عملیات آن را امضا کرد . او گفت که اعضای تیم حتی به خود زحمت نمی‌دهند تا ببینند آیا کلمه از فضا برگشته است یا نه - آن‌ها می‌دانستند که این کار بی‌فایده است .
دانشمندان این پایان یک دوره را در نظر می‌گیرند ، در حال حاضر که فرصت و روح هر دو رفته‌اند .
فرصت پنجمین سفینه فضایی بود که به طور موفقیت‌آمیز بر روی مریخ فرود آمد ، که همگی متعلق به ناسا بودند. تنها دو نفر هنوز در حال کار هستند: the - nuclear که از سال ۲۰۱۲ در اطراف پرسه می‌زند و اخیرا ً InSight وارد شد ، که درست در همین هفته یک کاوشگر روی سطح قرمز گرد و غبار آلود قرار داد تا مانند یک خال در سیاره زمین حفر شود.
سه نفر دیگر - - از ایالات‌متحده ، چین و اروپا - - قرار است سال آینده آغاز به کار کنند .
جیم Bridenstine ، مدیر ناسا ، گفت که هدف مهم جستجو برای یافتن شواهدی از گذشته یا حتی ارائه زندگی میکروبی در مریخ و یافتن مکان‌های مناسب برای فرستادن فضانوردان شاید تا سال ۲۰۳۰ است .
وی گفت : " در حالی که این مساله غم‌انگیز است که ما از یک ماموریت به مرحله بعد حرکت می‌کنیم و واقعا ً بخشی از یک هدف بزرگ هستیم . "
منبع سایت

چهارشنبه 8 اسفند 1397
بؤلوملر :