وزیر امور خارجه ایالات‌متحده ، مایک Pompeo ، قول داد که ایالات‌متحده در صورت " هر گونه حمله مسلحانه " در دریای جنوب چین از فیلیپین دفاع کند ، در حالی که سخنگوی وزارت امور خارجه ، لو کانگ به واشنگتن هشدار داد که " دردسر ایجاد نکند " .
Pompeo ، پس از ملاقاتی با رودریگو Duterte ، رئیس‌جمهور فیلیپین در مانیل ، گفت که این کشور به " دسترسی آزاد و بدون مانع به دریاها " به عنوان یک کشور جزیره‌ای وابسته است .
" ساخت جزیره و فعالیت‌های نظامی چین در دریای جنوبی چین ، حاکمیت شما ، امنیت شما و در نتیجه زندگی اقتصادی شما را تهدید می‌کند .
رئیس سابق سازمان سیا گفت : " از آنجا که دریای جنوب چین بخشی از اقیانوس آرام است ، هر گونه حمله مسلحانه به نیروهای فیلیپین ، هواپیما یا کشتی‌های دولتی در دریای جنوب چین موجب اجرای تعهدات دفاعی دو جانبه تحت ماده ۴ معاهده دفاع مشترک ما خواهد شد . "
وزیر امور خارجه ایالات‌متحده ، مایک Pompeo و فیلیپین ، رودریگو Duterte ، در مانیل . عکس : AP
وزیر امور خارجه ایالات‌متحده ، مایک Pompeo و فیلیپین ، رودریگو Duterte ، در مانیل . عکس : AP
اشتراک :
لو ، در اظهارات خبرنگاران ، با اشاره به اینکه کشورهای جنوب شرق آسیا و چین پیش از این در جهت کاهش تنش‌ها در آبه‌ای مورد مناقشه کار می‌کردند ، به این کشور بازگشتند . دریای جنوبی چین شامل یکی از مهم‌ترین مسیرهای کشتیرانی جهان است و اعتقاد بر این است که منابع معدنی و دریایی غنی هستند .
لو گفت : " وضعیت به طور پیوسته در مسیری مناسب حرکت می‌کند و همه طرف‌های درگیر متعهد به ترویج مذاکرات در مورد آیین‌نامه رفتاری در دریای جنوب چین هستند ."
بازگشت به این هفته در آسیا
به روز رسانی مستقیم به inbox
ایمیل تان
SUBMIT
با ثبت این خبرنامه ‌ها، شما با برنامه حریم خصوصی و حریم خصوصی ما موافق هستید .
" اگر کشورهای خارج از منطقه ، مانند ایالات‌متحده ، واقعا ً به آرامش و رفاه منطقه نگاه دارند ، نباید دچار مشکل شوند ."
پکن به واشنگتن هشدار می‌دهد که به حاکمیت چینی در دریای چین جنوبی احترام می‌گذارد .
سالوادور Panelo ، سخنگوی ریاست‌جمهوری فیلیپین ، تایید کرد که Pompeo شخصا ً به "Duterte " اطمینان داده‌است که هر گونه حمله‌ای علیه هر کشتی از فیلیپین موجب اجرای پیمان مشترک دفاعی خواهد شد .
دیدار Pompeo پس از درخواست وزیر دفاع فیلیپین ، Delfin Lorenzana برای بررسی معاهده دفاعی دو جانبه ایالات‌متحده - فیلیپین ، صورت گرفت .
اظهارات او اولین اظهاراتی بود که در صورت تلاش چین برای ادعای جزیره pag - آ زا یا کشتی نیروی دریایی " سیرا Madre" در دومین دوره توماس Shoal از مقام ارشد ایالات‌متحده آمریکا مطرح شد . هر دو توسط سربازان فیلیپینی محافظت می‌شوند .
مقامات آمریکایی در ادارات قبلی بارها اعلام کرده بودند که در هر گونه اختلاف ارضی در دریای جنوبی چین از دو طرف استفاده نخواهند کرد .
ناوشکن آمریکایی - یو اس اس یو اس یو اس یو اس یو، در روز ۱۵ ژانویه در یک تمرین تاکتیکی بخش در دریای جنوب چین دیده می‌شود . عکس : رویترز
ناوشکن آمریکایی - یو اس اس یو اس یو اس یو اس یو، در روز ۱۵ ژانویه در یک تمرین تاکتیکی بخش در دریای جنوب چین دیده می‌شود . عکس : رویترز
اشتراک :
یک تحلیلگر گفت که پیام Pompeo راهی برای آرام کردن اضطراب در فیلیپین نسبت به تسلط چین است .
کارشناس حقوق دریانوردی جی Batongbacal این سخنرانی را " کمی اطمینان‌بخش نسبت به اظهارات قبلی " خواند . عدم قطعیت کمتری در بیانیه " نسبت به قبل وجود دارد .
Batongbacal ، رئیس موسسه امور دریایی در دانشگاه فیلیپین ، گفت : " بیانیه Pompeo در سال ۱۹۷۹ توسط ایالات‌متحده داده شد و در سال ۱۹۹۵ مجدداً تکرار شد ، اما اهمیت آن در حقیقت نهفته‌است که به طور علنی توسط وزیر امور خارجه ایالات‌متحده اعلام شده‌است و به طور خاص به دریای جنوب چین اشاره می‌کند ."
اما خوزه آنتونیو Custodio ، تحلیلگر امنیتی و دفاعی ، گفت که پیام Pompeo فاقد جزئیات است .
منبع سایت

پنجشنبه 23 اسفند 1397
بؤلوملر :